Potrebujemo sistematično in premišljeno uvajanje območij z omejitvijo hitrosti na 30 km/h

V Mariboru se pogosto soočamo s slabo načrtovanimi prometnimi ukrepi, ki namesto izboljšanja varnosti predvsem povzročajo nezadovoljstvo občanov in negotovost glede njihove smiselnosti. Eden izmed takšnih primerov je Cona 30 v Kamnici, ki že dve leti povzroča razburjenje med krajani. Kljub domnevnemu cilju izboljšanja prometne varnosti številni prebivalci menijo, da ukrep ni prinesel pričakovanih rezultatov, temveč služi zgolj kot način za pobiranje kazni. Na drugi strani pa policijski podatki kažejo, da vozniki omejitev pogosto ne spoštujejo, kar pomeni, da ukrep ni bil učinkovito zasnovan in podprt z ustreznimi spremljevalnimi ukrepi.

Nasprotno pa se lahko zgledujemo po občini Trbovlje, ki je dokazala, kako je mogoče omejitve hitrosti uvesti na premišljen način, v soglasju z občani in s ciljem dejanske izboljšave prometne varnosti. V Trbovljah so v novo šolsko leto vstopili z jasno vizijo in utemeljeno uvedbo Cone 30 v delu mesta, kjer so meritve hitrosti že pred uvedbo pokazale potrebo po spremembah. Ukrep je imel široko podporo prebivalcev, saj gre za eno najgosteje poseljenih območij v Sloveniji, kjer so stanovanjski objekti tik ob cesti, pomanjkanje varne infrastrukture za pešce pa predstavlja resno tveganje za najranljivejše udeležence v prometu – pešce in otroke.

Ključne razlike med slabo prakso v Mariboru in dobro prakso v Trbovljah:

Element Kamnica pri Mariboru (slaba praksa) Trbovlje (dobra praksa)
Utemeljitev ukrepa Pomanjkljiva, brez ustreznih analiz in podpore javnosti Temelji na merjenjih hitrosti in pobudah občanov
Vključevanje javnosti Pomanjkljivo ali odsotno Obsežen dialog s prebivalci, ki so pobudo sami predlagali
Učinek na prometno varnost Krajani trdijo, da se varnost ni izboljšala, le kaznovanje se je povečalo Povprečne hitrosti so se znižale, varnost za pešce in otroke se je povečala
Obseg ukrepa Preširoko območje brez jasne razlage smiselnosti Omejeno na območje, kjer so težave s hitrostjo največje
Dolgoročni cilj Nejasen, brez spremljanja učinkovitosti Zasnovan kot del celovite prometne strategije

Maribor bi si moral za zgled vzeti Trbovlje in se pri uvedbi Con 30 osredotočiti na kraje, kjer takšni ukrepi dejansko pripomorejo k večji varnosti. Pred kakršno koli uvedbo bi bilo treba opraviti meritve hitrosti in analizo prometnih tokov ter v postopek vključiti lokalno skupnost, ki lahko najbolje oceni resnične potrebe in težave določenega območja.

Zato predlagamo, da župan in pristojni v MOM obiščejo Trbovlje in si ogledajo, kako lahko premišljeno načrtovanje in sodelovanje z občani prinesejo pozitivne rezultate, namesto da se vzpostavljajo omejitve, ki jih ljudje ne razumejo in ne podpirajo. Samo tako lahko zagotovimo, da bodo ukrepi služili svojemu namenu – večji varnosti vseh udeležencev v prometu.

Pobudo je podala Tjaša Gojkovič pri točki pobude in vprašanja na 21. redni seji MS MOM, 30.1.2025.