Spremembe voznega reda mestnega avtobusnega prometa, ki so začele veljati s koncem januarja 2025, so pri številnih občankah in občanih povzročile nezadovoljstvo. Kljub napovedim o izboljšanju povezljivosti smo priča občutnemu zmanjšanju frekvence voženj na nekaterih linijah, slabši usklajenosti s potrebami uporabnikov in nejasnostim glede procesov načrtovanja sprememb.
Na 21. redni seji Mestnega sveta MOM smo v okviru pobud in vprašanj svetniki opozorili na negativne posledice teh sprememb in izpostavili potrebo po sistemskem pristopu k načrtovanju ter spremljanju kakovosti javnega prevoza.
Pojavljajo se resne težave pri dostopu do javnega prevoza ob vikendih in v večernih urah, prav tako pa je oteženo pravočasno prihajanje na delo zgodaj zjutraj.
Občani opozarjajo na konkretne težave:
- Prebivalci Zrkovc imajo zdaj na voljo le 12 voženj dnevno, namesto prejšnjih 17, intervali so se podaljšali s 60 na 90 minut ali več. Ob sobotah linija obratuje le do 15:00, ob nedeljah in praznikih pa sploh ne vozi. Zadnji avtobus iz mesta odpelje že ob 19:40, kar onemogoča vrnitev domov po večernem delu, prireditvah ali drugih obveznostih.
- Linija proti pokopališču Pobrežje in Dobrava je bila drastično zmanjšana – s šestih voženj (tri linije 3 in tri linije 12) na zgolj dve. Ob sobotah vozi le do 15:00, ob nedeljah in praznikih pa sploh ne obratuje.
- Prebivalci Malečnika in Grušove so izgubili več kot polovico prejšnjih voženj. Pred spremembo je avtobus vozil 13-krat v mesto in 14-krat iz mesta, zdaj vozi le 8-krat dnevno, kar pomeni zmanjšanje za 5–6 voženj dnevno. Intervali voženj so se podaljšali na 2 uri, pred plazovi v Malečniku pa so imeli avtobus vsako uro. Odhodi so neustrezno usklajeni s službenimi obveznostmi – če želijo potniki priti v mesto do 7:00, morajo od doma ob 4:30, saj je edini avtobus, ki to omogoča, ob 4:52, naslednji pa šele ob 6:52, kar je prepozno. Ob nedeljah in praznikih avtobusov sploh ni več, zadnji avtobus iz mesta pa zdaj odpelje že ob 20:00 (morda 21:00, saj Marprom ni podal jasnih informacij), medtem ko je prej obratoval do 22:05.
Gospod župan, na nedavni kavi z novinarji ste poudarili, da bo projekt javnega prometa ostal “živ” in da boste skušali hitro odreagirati na morebitne težave. Hkrati pa ste poudarili, da ne želite, da avtobusi delujejo kot taksi služba in da je normalno, da morajo potniki prehoditi nekaj sto metrov do postajališča.
Zato vas sprašujemo:
- Kakšne konkretne ukrepe nameravate sprejeti za izboljšanje dostopnosti javnega prevoza za prebivalce Zrkovc, Malečnika, Grušove in drugih prizadetih območij, ki so z novim voznim redom ostali brez večernih in vikend prevozov ter z dolgimi intervali med vožnjami?
- Kako boste zagotovili, da bodo tudi starejši in gibalno ovirani občani imeli dostop do pokopališč ob vikendih, ko avtobusi ne vozijo več?
- Ali boste ponovno preučili sporne spremembe in v sodelovanju z občani prilagodili vozne rede, da se izboljša dostopnost in uporabnost javnega prevoza?
- Kako se bo Mestna občina Maribor odzvala na kritike, da spremembe ne bodo povečale števila uporabnikov avtobusov, temveč bodo ljudi prisilile v uporabo osebnih avtomobilov ali jih celo pahnile v socialno stisko?
- Občani poročajo, da na njihove pritožbe pri Marpromu in MOM niso prejeli odgovorov. Kako boste zagotovili večjo transparentnost in dejansko upoštevanje predlogov občanov pri nadaljnjem prilagajanju voznih redov?
Javni potniški promet je hrbtenica trajnostne mobilnosti v mestih, zato je ključno, da ostane dostopen, zanesljiv in prilagojen potrebam prebivalcev. Le s premišljenim načrtovanjem in aktivnim vključevanjem uporabnikov lahko Maribor postane mesto s sodobnim in učinkovitim prometnim sistemom.
Pobudo je podal Josip Rotar pri točki pobude in vprašanja na 21. redni seji MS MOM, 30.1.2025.