Objavljamo naše stališče glede predlaganih sprememb in dopolnitev Odloka o urejanju prometa v Mestni občini Maribor, ki uvaja digitalne parkirne abonmaje. Naš odziv je osredotočen na morebitne negativne posledice teh ukrepov, saj menimo, da ne prispevajo k zmanjševanju uporabe avtomobilov in dolgoročno ne podpirajo trajnostnega razvoja mesta.
Lista kolesarjev in pešcev pozdravlja vsakršne ukrepe, ki naslavljajo težave s parkiranjem v Mariboru, vendar izražamo zaskrbljenost, da trenutni predlogi mestne občine ne podpirajo širše vizije trajnostnega razvoja in zmanjšanja avtomobilskega prometa v mestu.
Ključno vprašanje, ki ostaja neodgovorjeno, je: kakšne so dejanske ambicije mesta glede zmanjšanja uporabe avtomobilov? Ukrepi, kot so dovolilnice za parkiranje, naj bi reševali problematiko parkiranja, vendar ne kažejo na jasno zavezo, da bi dolgoročno zmanjšali število avtomobilov v mestu. Zdi se, da je občina bolj osredotočena na maksimizacijo prihodkov iz parkirnin kot na prehod k bolj trajnostnim oblikam mobilnosti.
Z uvedbo dovolilnic za najemnike in začasne prebivalce obstaja tveganje, da se bo povpraševanje po parkirnih mestih povečalo, kar bo še dodatno obremenilo že zdaj prenatrpane ulice v mestnem jedru. Če bodo dovolilnice preveč dostopne, bo to prej spodbujalo ljudi k nakupu in uporabi avtomobilov, namesto da bi jih usmerilo k iskanju alternativnih oblik prevoza. Takšen pristop ne prispeva k zmanjševanju prometa, ampak ustvarja potrebo po projektih, kot je gradnja novih parkirnih garaž, kar bi v mesto pritegnilo še več avtomobilov. Na dolgi rok to ne rešuje prometnih težav, temveč jih še poglablja.
Ob tem smo v zadnjih letih vložili znatna sredstva v modernizacijo javnega potniškega prometa, vendar sedaj tvegamo, da bodo zaradi še večjih prometnih zamaškov avtobusi pogosto zamujali. To zmanjšuje konkurenčnost javnega prevoza kot alternative in ga dela manj privlačnega za vsakodnevne uporabnike.
Predlogi za trajnostno prometno politiko
Naš predlog je, da se občina bolj odločno zaveže trajnostni mobilnosti in postavi ambiciozne cilje glede zmanjšanja avtomobilskega prometa. Med predlaganimi ukrepi je izboljšanje javnega prevoza z več linijami in večjo frekvenco, kar bi povečalo dostopnost in privlačnost javnega prevoza. Prav tako predlagamo uvedbo subvencioniranih vozovnic za redne uporabnike, kar bi spodbudilo več ljudi k uporabi javnih prevoznih sredstev. Tako bi zmanjšali število avtomobilov na cestah, izboljšali kakovost zraka in zmanjšali prometne zastoje.
Predlagamo tudi uvedbo sistema Park&Ride na strateških lokacijah, kar bi omogočilo parkiranje avtomobilov zunaj mestnega jedra in preusmeritev prometa v javni prevoz, kolesarjenje ali hojo. Ob tem je ključnega pomena, da se vzpostavi ustrezna kolesarska infrastruktura, saj bi to dodatno spodbudilo kolesarjenje kot privlačno obliko mobilnosti.
Poleg tega je pomembno, da občina na semaforjih omogoči lažje prehajanje pešcem ter na bolj prometnih križiščih uvede prednostni zeleni signal za kolesarje, kar bi povečalo varnost in udobje kolesarjenja. Mestna politika bi morala podpirati razvoj alternativnih oblik prevoza, namesto da jih z nestrateškimi ukrepi omejuje.
Poziv k strateškemu pristopu
Zavedamo se, da je pomembno imeti jasno in dolgoročno strategijo parkirne politike, ki bo skladna s širšimi cilji trajnostne mobilnosti. Mestni svet naj zato zahteva predstavitev celovitega dokumenta parkirne politike, podobno kot so to že storile druge slovenske občine, kot je Nova Gorica. Ta dokument bi moral biti usklajen z nacionalnimi smernicami za pripravo načrtov izvajanja parkirnih politik, kar bi omogočilo strokovno in načrtovano obravnavo problema.
Mesto Maribor še vedno ni pristopilo k novelaciji občinske celostne prometne strategije, kljub temu da je izdelava take strategije sofinancirana s strani države. To je jasen znak, da mestna uprava in župan prometnih vprašanj ne jemljejo dovolj resno in se zanašajo na arbitrarne in nepremišljene odločitve. Apeliramo na župana in podžupane, da prenehajo z odlašanjem in precenjevanjem svojih sposobnosti ter začnejo delovati v korist prebivalcev Maribora s strateškim in strokovnim pristopom k reševanju prometnih izzivov.
Neusklajeni ukrepi škodujejo
Predlog parkirnih abonmajev se morda na kratki rok zdi politično privlačen, vendar bo dolgoročno spodkopal prizadevanja strokovne javnosti, civilne družbe, javnih institucij in občine na področju trajnostne mobilnosti. Ta ukrep je kontradiktoren in kaže na paradoks v prometni politiki Maribora: po eni strani želimo spodbujati trajnostno mobilnost z zmanjšanjem prevoznosti ulic, prenovo linij javnega prevoza, širitvijo kolesarskega omrežja in sistema Mbajk, po drugi strani pa z abonmaji neposredno spodbujamo uporabo avtomobilov in povečujemo pritisk na mestna območja, kjer si tega ne moremo več privoščiti.
Oglejte si našo razpravo
Za bolj poglobljen vpogled v razpravo o predlaganih spremembah Odloka o urejanju prometa in našem stališču si lahko ogledate posnetek seje Mestnega sveta Mestne občine Maribor. Naš predstavnica Tjaša Gojkovič je stališče predstavila med 30. točko dnevnega reda, ki obravnava digitalne parkirne abonmaje in vizijo trajnostne mobilnosti. Razprava se začne pri 6. uri in 20. minuti posnetka.